Undskyld jeg afbryder

Sælger du noget online, så er du i skarpt konkurrence med kattebilleder og dine venners feriefotos. Derfor skal der også noget helt særligt til for at afbryde dine fremtidige kunder.

Forestil dig at du sidder og scroller dit nyhedsfeed igennem på Facebook.

Måske stopper du lige et kort øjeblik ved en af dine venners ski- eller sommerferie-fotos.

Du kigger måske også nærmere på den der sjove video med babyen, som smider alt sin mad på gulvet.

Eller du hidser dig måske også lige lidt op over Donald Trumps seneste påfund.

Men du kigger ikke særligt længe på de forskellige reklamer, vel?

Du ser dem måske nærmest ikke – det fænomen som man også kalder ”banner-blindhed”.

Ja, det er den hverdagssituation, som du og din forretning er oppe imod.

Så der skal noget helt særligt til, før du fanger modtagerens opmærksomhed med f.eks. en Facebook-annonce.

Og hvis du endelig får afbrudt modtagerens aktivitet et øjeblik, så er du endda ikke engang i mål.

For du skal også have ham til at klikke videre over på din hjemmeside.

Med andre ord så skal du afbryde modtagerne i det, som de er i gang med – og få dem til at foretage en helt anden handling.

Det kræver noget helt særligt.

Sådan gør formiddagsaviserne det

Lad os springe over i supermarkedet en gang.

Her står du ved kassen og det er snart din tur til at betale.

Lige ved kurvene står Ekstra Bladet og BT.

Køber du en af de to aviser?

Med mindre du er en af de få, faste læsere, så skal der nok en hel del til, før du lægger en af aviserne i din indkøbskurv.

De har et splitsekund til at overbevise dig om, at du skal købe avisen.

Og den eneste mulighed, som de har, er deres overskrifter og deres fotos.

Så det gælder naturligvis om at have en spændende historie at fortælle.

Men hvis de ikke kommer ud med budskabet i løbet af det øjeblik, hvor forsiden fanger din opmærksomhed…

… så sælger de ikke noget.

Overskriften og billederne på forsiden skal altså fange din opmærksomhed og skabe nysgerrighed omkring artiklen – og det skal ske i løbet af et splitsekund.

Både Ekstra Bladet og BT gør det okay på det område.

Det er dog ingenting i forhold til nogle af de udenlandske tabloid-aviser.

Prøv at tage et kig på disse to eksempler fra hhv. The Sun og The National Enquirer.

Tabloid

Se her har vi nogle overskrifter der her klart afbryder på en meget direkte måde – og gør os nysgerrige efter at vide mere.

Hvad er det for en sandhed, som vi ikke har hørt?

Nu kan jeg endelig se, hvad der egentlig foregik mellem Bill Clinton og Monica Lewinsky.

Jeg vil gætte på, at både The Sun og The National Enquirer har solgt mange aviser den dag.

Afbryd online

Man kan mene, hvad man vil, om tabloid-aviserne.

Men der er ingen tvivl om, at de er dygtige til at afbryde, skabe nysgerrighed – og derved sælge.

Og den samme metode kan du bruge online.

For også her skal du fange læserens opmærksomhed længe nok til, at de vælger at klikke på din annonce.

Og det gør du med de samme virkemidler som tabloid-aviserne:

  • En fængende overskrift (samt en eller flere underoverskrifter)
  • Et interessant (og gerne udsædvanligt) foto

Læg mærke til hvordan aviserne bruger meget korte overskrifter på 2-3 ord.

Det samme skal du tilstræbe.

Du kan godt tillade dig en lidt længere overskrift. Men jo længere overskriften er, jo sværere bliver det af fastholde læseren længe nok til, at de læser det hele.

Så gør det så kort som muligt.

Når du så har vakt læserens nysgerrighed (med f.eks. ”den virkelige sandhed om…”), så kan du altid uddybe i en underoverskrift.

På samme måde som overskriften skal fotoet også være med til at afbryde læserens tankegang – og vække deres nysgerrighed.

Derfor er det godt at bruge et foto, som skiller sig ud fra alle de andre fotos på Facebook.

Og gerne bruge en type foto, som normalt er kendt for at skabe opmærksomhed.

En Galup-undersøgelse viste at følgende foto-emner skabte mest opmærksomhed (listet i rækkefølge):

  1. Børn og babyer
  2. Mødre og babyer
  3. Grupper af mennesker
  4. Dyr
  5. Sport
  6. Kendte mennesker
  7. Mad

Hvis du kan finde et usædvanligt foto (der giver mening for dit produkt) inden for en af disse fototyper – så har du rigtige gode chancer for at afbryde…

… og få den potentielle kunde til at klikke på din annonce.

Afbryd og få succes med Facebook-annoncering

Facebook er et genialt medie at annoncere på.

Hvis du gør det rigtigt.

Der ligger naturligvis mange ting bag en god Facebook-annonce.

Du skal ramme den rette målgruppe, opsætte den rigtige annoncetype osv.

Men du kan have alt det tekniske 100 % korrekt.

Hvis du ikke afbryder læseren i deres nyhedsfeed-scroll…

… så får du ikke succes.

Så lad være med at sige ”undskyld jeg afbryder”.

Bare gør det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *