Skriv til chimpanse-hjernen (med 4 simple regler)

Skriv til chimpanse-hjernen (med 4 simple regler)

Tekster, der skal sælge, skal ikke skrives som en dansk stil i gymnasiet. Det kan du gemme til din dansklærer. Salgstekster skal være så simple, at selv en chimpanse kan forstå dem.

Regel nummer 1 i alle former for tekster er:

Skriv så modtageren forstår budskabet.

Og det er lige meget om vi snakker blog-indlæg, Facebook-annoncer, landingssider eller noget helt fjerde.

Eller som Eugene Schwartz udtrykte det:

”Skriv til chimpanse-hjernen. Simpelt. Direkte”.

For selvom du har opfundet det mest geniale produkt siden skiveskåret brød, så hjælper det ikke noget, hvis dine potentielle kunder ikke forstår, hvad du prøver at fortælle dem.

Med andre ord så skal du skrive, så selv i chimpanse kan forstå det (i hvert fald i overført betydning).

Her er 4 simple regler, der kan hjælpe dig på vej til at skrive mere simple tekster.

1. Brug korte, simple ord

Vi har nok alle set en officiel skrivelse fra en advokat.

Eller endnu værre fra kommunen.

Det skriver i hvert fald ikke med korte, simple ord.

Ofte er det i et knudret, akademisk sprog – der i hvert fald ikke sælger budskabet.

Eller tænk på dine danskopgaver fra gymnasiet.

Jo flere ”store” ord, jo bedre – for det fik dig til at virke klogere, ikke sandt?

Og det er også meget fint, hvis du vil have høje karakterer i dansk.

Eller vil skræmme folk til at betale en bøde eller afgift.

Men det sælger ikke.

Så læs dine tekster igennem og se om du bruger ord, der ikke er optimale.

Det vil sige ord der enten er meget lange eller meget akademiske.

Faktisk foreslår Dr. Rudolp Flesch at 70-80 % af alle dine ord bør være på en stavelse.

Om det er muligt for dig at opnå det, er nok spørgsmålet (jeg kan ikke).

Men du kan da i hvert fald stræbe imod det.

2. Brug korte sætninger

Har du lagt mærke til, hvordan jeg skriver blog-indlæg eller emails?

Jeg bruger korte sætninger.

Og det gør jeg fordi, at det er nemmere at læse.

Det gør teksten nemmere at overskue.

Og du får derfor fornemmelsen af, at den er hurtigere at læse.

Derfor hænger du sandsynligvis også på i længere tid – end hvis det havde været en tekst med lange sætninger.

En god tommelfingerregel er kun at udtrykke én tanke/budskab/idé i hver sætning.

Den næste tanke kan så komme i næste sætning.

Årsagen til det er, at det er meget nemmere for læseren at få fat på ét budskab ad gangen.

Også her har Dr. Rudolp Flesch et forslag til, hvordan du skriver bedre tekster.

Nemlig at du skal at skrive sætninger på 11 ord hver.

Prøv at tælle antallet af ord i sætningen lige over denne.

Eller over denne sætning – okay, nu har du vist forstået budskabet.

3. Brug korte afsnit

På samme måde som ordene og sætningerne skal være korte…

… så skal de enkelte afsnit også være det.

Læg igen mærke til, hvordan jeg skriver.

Ofte består mit afsnit kun af én linje. Og det er sjældent, at der er mere end to linjer.

En stor del af afsnittene består endda kun af en enkelt sætning.

Igen gør jeg det fordi, at det gør teksten nemmere at læse – eller skimme (som mange gør).

Den virker mere overskuelig – og derved også mere indbydende.

Specielt i starten af en tekst er det vigtigt, at den ikke virker alt for uoverskuelig.

Det er dog også okay at bryde reglen en gang imellem og skrive længere afsnit. For det bryder rytmen, således at det hele ikke bare består af enkelt-linje afsnit. Så en gang imellem må dine afsnit faktisk gerne fylde tre linjer.

Bare begræns antallet af dem.

4. Brug masser af stedord

Den sidste regel handler ikke om længden af ord, sætninger eller afsnit.

Den handler om stedord.

Altså ord som ”dig”, ”mig”, ”jeg”, ”han”, ”hun”, ”dem” osv.

Ved at bruge disse ord, så bliver din tekst mere personlig…

… i forhold til hvis du bruger ord som f.eks. ”man”.

I den sammenhæng er ”jeg” (eller variationer som ”mig” og ”min”) kun næstbedst.

For det bedste er ”du” (og ”dig” og ”din”).

Du kan næsten ikke få for mange gange ”du” i din tekst.

For det første gør det teksten mere personlig.

For det andet taler man også mere direkte til modtageren.

Nej, hov…

For det andet taler du også mere direkte til modtageren.

Kan du se forskellen?

Så forsøg at skrive sætninger som:

  • Kan du …?
  • Du kan …
  • Vidste du …?
  • Lad mig fortælle dig …

Altså sætninger der taler direkte til modtageren.

Din tekst skal sælge

Din tekst har ét formål.

Den skal sælge.

Måske skal den sælge et budskab (som dette blog-indlæg).

Eller også skal den sælge et produkt.

Den er sådan set lige meget, om det er det er det ene eller det andet…

… så længe du bare fokuserer på ”salg”.

Og det gør du bedst ved at skrive simple tekster med korte ord, sætninger og afsnit.

Så glem alt om at vise dit helt fantastisk store ordforråd…

… og din evne til at sammensætte komplicerede sætningskonstruktioner.

For modtageren er ligeglad.

Så skriv ikke til advokaten, ham fra kommunen eller din dansklærer.

Skriv til chimpanse-hjernen.

Også selvom du måske mener, at der sidder en sådan hjerne hos en af de tre ovenstående personer.

2 Comments

  • Jeg har hørt fra flere der laver annoncer og hvor de bruger ordet DU at den ikke bliver godkendt! Hvad mener du om det?
    Hilsen Vibeke

  • Jeg har svært ved at forestille mig, at ordet “du” skulle kunne give en afvisning i sig selv.

    Så der må ligge noget andet bag (at de f.eks. skriver “så kan DU tjene 10.000 kroner på 2 timer”). For der er masser af regler for, hvad man må og ikke må.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *