Den perfekte (automatiserede) email-sekvens

Den perfekte (automatiserede) email-sekvens

Du har fået en tilmelding til dit nyhedsbrev. Nu vil du sikkert gerne sælge. Først skal du dog starte et helt andet sted.

Hvad gør du, når en person har tilmeldt sig dit nyhedsbrev?

Gør du ingenting? Så gør du en stor fejl.

Forsøger du at sælge fra starten? Så gør du en lige så stor fejl.

I stedet skal du sætte gang i en række automatiserede emails, der stille og roligt bygger op til salget.

Men hvordan skal denne email-sekvens se ud?

Bare følg de nedenstående 5 skridt, så er du godt på vej.

Email #1 – Hvem og hvad

I den første email siger du først og fremmest tak for tilmeldingen.

Men du bruger også emailen til at fortælle, hvem du er – og hvorfor de skal lytte til dig.

Det kan også være en god idé at fortælle hvor ofte, du har tænkt dig at skrive til dem – og hvad læseren kan forvente i de næste emails.

Hej. Mit navn er Poul Hansen. Tak fordi du hentede min gratis ebog. For et halv år siden vejede jeg 120 kg. Nu vejer jeg 80 kg. Og i de næste fire emails (en hver dag) vil jeg fortælle dig, hvordan det lykkedes mig at tabe mig så meget på så kort tid.

Hej. Mit navn er Jens Petersen. Først og fremmest vil jeg sige tak fordi du så min meget personlige video. I de næste fire emails (som kommer de næste fire dage) vil jeg fortælle min historie om, hvordan jeg måtte gå fra hus og hjem på grund af alt for meget gæld – men også hvordan jeg kom ovenpå igen.

Den første email handler altså om at sætte scenen for, hvad der kommer til at ske i de næste emails.

Slut af med at bygge op til den næste email – det store drama.

Ps. I morgen vil jeg fortælle dig om mit mest pinlige øjeblik – midt i Dinos Legeland.

Email #2 – Det store drama

Starter den klassiske James Bond film med at vi ser Agent 007 spise morgenmad eller se tv?

Nej, det starter som regel med, at James Bond forfølger/bliver forfulgt af en række skurke på motorcykel/i bil/på ski/til fods…

Filmen skal fange seerne med det samme.

Og på samme måde skal du også fange dine læsere.

Så email to starter med et stort drama allerede i indledningen.

Med andre ord…

Du skal ikke starte fra begyndelsen. Start i stedet med midten.

Der hvor det store drama skete. Og der hvor du besluttede at gøre noget ved dit problem (det samme problem som dine potentielle kunder har).

Her sad jeg så… fuldstændig fastlåst i et af rørene i Dinos Legeland. Mine børn havde spurgt, om jeg ikke ville lege. Og da jeg fuldstændig forpustet var kommet op i toppen af tårnet (120 kg gør det hårdt at lege), skulle jeg jo også ned igen. Desværre endte jeg så her – midt i det gule rør. Mens alle de andre forældre kiggede på mig.

Jeg sad på mit gamle børneværelse og tænkte på, hvordan det kunne være gået så galt. 24 timer tidligere havde jeg siddet i min dejlige lejlighed og set film på mit nye 56 tommers tv. Men så bankede det på døren. Og udenfor stod fogeden. Nu bor jeg så hos mine forældre.

Når du så har fortalt dem om, hvor det hele toppede, så kan du fortælle dem om baggrunden.

Om hvordan du stille og roligt tog på i vægt ved at spise forkert – og pludselig vejede 120 kg.

Eller hvordan du hver måned brugte lidt for mange penge – indtil fogeden pludselig smed dig på gaden.

Slut emailen af med at bygge op til den næste.

Da jeg kom hjem fra Dinos Legeland indså jeg, at der måtte gøres noget. Men hvad? Svaret kommer i morgen.

Email #3 – Den store åbenbaring

I denne email fortsætter du fra det store drama, der blev dit vendepunkt.

Indholdet her kommer til at handle om ”den store åbenbaring”.

Om hvordan ”noget” pludselig gik op for dig.

Jeg elskede at spise chips foran tv’et. Men så fandt jeg ud af, at søde kartofler kan være lige så lækre. Og det var starten på min opdagelse af de 20 sunde men alligevel lækre snacks.

Når jeg så noget, som jeg godt kunne tænke mig, så købte jeg det med det samme – uanset om jeg havde råd eller ej. Men så fandt jeg ud af, at hvis jeg ventede tre dage, mistede jeg interessen. Og på den måde kom jeg frem til det første af de 7 indkøbsråd for shopaholics.

Det er også her, at du for første gang introducerer det produkt, som du gerne vil sælge.

Som f.eks. ”20 sunde (men alligevel lækre) snacks” eller ”De 7 indkøbsråd for shopaholics”.

Og slut så af med endnu en “cliffhanger” til næste email.

Det var dejligt at kunne nyde synet foran spejlet igen. Men det var bare det mindste af det. De virkelige fordele ved at tabe 40 kg fortæller jeg dig om i morgen.

Email #4 – De skjulte fordele

Når en kunde køber dit produkt, så er det for at opnå noget.

Men der er ingen grund til at fortælle dem de åbenlyse fordele ved dit produkt.

Fortæl dem i stedet de skjulte fordele.

Altså de fordele, som den potentielle kunde ikke lige tænker på – men hvor de får en aha-oplevelse (og tænker ”det vil jeg også”), når de hører om dem.

Sælger du et slankeprodukt, så behøver du ikke fortælle dem, at de kommer til at se bedre ud. Det ved de godt. Og de ved sikkert også godt, at de så bedre kan passe bikinien til sommer.

Så i stedet for at fortælle dem om fordelen ved at tabe sig, skal du i stedet fortælle dem om fordelen ved at komme til at se bedre ud (”mød din drømmemand”) eller ved at kunne passe bikinien (”gå langs stranden uden at trække maven ind”).

Da jeg et halvt år senere (og 40 kg lettere) igen var i Dinos Legeland var det mig, som kom først til toppen – helt uden at være forpustet (og uden at frygte et hjerteslag). Og ja, det var heller ikke et problem at komme ned igen!

Og som i de andre emails så slut med at bygge spænding op til næste email.

Ps. I morgen har jeg et godt tilbud til dig. Men du skal handle hurtigt, for tilbuddet varer kun i kort tid. Og der er begrænset med pladser.

Email #5 – Tag action

Den sidste email i rækken skal først og fremmest sælge.

I de foregående fire har du opbygget historien omkring dit produkt.

Nu skal du have læseren til at tage action – og få salget i hus.

Og her kan du godt tillade dig at være noget mere direkte.

Køb ”20 sunde (men alligevel lækre) snacks” nu – og tab dig op til 40 kg på et halvt år.

Køb ”De 7 indkøbsråd for shopaholics” – og få styr på din økonomi.

For at presse lidt på, kan du også bruge de to psykologiske triggere ”urgency” og ”scarcity” (tidbegrænsning og knaphed).

Tilbuddet gælder kun de næste fem timer – og du ser det ikke andre steder.

Der er kun plads til 20 mennesker på mit kursus.

Bare husk på, at tidsbegrænsningen og knapheden skal være reel.

Gælder tilbuddet de næste fem timer, så hæv prisen efterfølgende.

Og er der kun plads til 20 mennesker på kurset, så luk ikke 50 ind.

Tænker du lidt kreativt, så kan du altid bruge de to psykologiske triggere ”urgency” og ”scarcity” – uden at lyve.

Slut gerne emailen af med et sidste, sælgende ”ps”.

Ps. Husk at det er sidste chance, hvis du vil spare op til 80 % – og undgå at blive sat på gaden (den værste dag i mit liv).

Det var så den perfekte (automatiserede) email-sekvens.

Hovedformålet med at sende emails er i den sidste ende at sælge.

Og det gør du bedst ved at opbygge spænding og fortælle en god (og gerne personlig) historie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *